#Nomakeupselfie, ook voor mannen en € 3,- voor Pink Ribbon

De hashtag #nomakeupselfie duikt sinds dinsdag overal op, want voor de ‘No Make Up Selfie for Cancer Awareness’-campagne posten vrouwen met plezier foto’s van zichzelf zonder make-up op sociaalnetwerksites. Cancer Research UK wordt ondertussen bedolven onder donaties, kreeg meer dan 826.000 likes op Facebook en verzamelde ruim 140.000 volgers op Twitter. ‘We zijn overdonderd,’ klinkt het.

De liefdadigheidsinstelling heeft de trend niet zelf gestart en eigenlijk weet niemand hoe het precies begon, maar plots werd de ‘no make-up selfie’ razend populair op Twitter, Facebook en Instagram. Volgens Linda Gibson van de Nottingham Trent University bewijst het succes van de campagne de kracht van sociale media, maar hangen daar ook gevaren aan vast. ‘Deze campagne spreekt tot de verbeelding. Communicatie verliep nooit sneller dan vandaag, maar we moeten voorzichtig zijn,’ zegt ze. ‘Want op die manier verliest een boodschap al vlug haar diepgang.’

Het wordt vooral een probleem wanneer mensen denken dat ze iets belangrijks doen, terwijl ze eigenlijk voor geen enkele verandering zorgen. Proberen we ons geweten te sussen door gewoon een selfie te maken? Of is het een manier om in opstand te komen tegen het ‘artificiële beeld van de vrouw’ dat we in de media voortdurend te zien krijgen? Over de beweegredenen kunnen we blijven discussiëren, maar het resultaat blijft positief: de campagne leverde Cancer Research UK nu al meer dan 2 miljoen euro op.

Nadat ik gisteren een no make up selfie van Quinty Trustful zag, besloot ik vanochtend om er zelf een te maken en zo mannen over de streep te trekken aan deze sympathieke actie mee te doen.

#nomakeupselfie ook voor mannen. Sms PINK naar 4333 en doneer zo € 3,-

#nomakeupselfie